Opracowanie własne na podstawie książki: “To jest Lean” – Nikolas Modig & Par Ahlstrom
PIĘKNE DRZEWO – nasza firma
1. WARTOŚCI
“Wartości definiują to, jacy powinniśmy być, bez względu na sytuację czy kontekst. Wartości są podstawą naszego istnienia i stanem, do którego nieustannie dążymy”
Wartości: definiują jak firma powinna się zachowywać.
Przykład z Toyota:
Koncentracja na kliencie – zaspokojenie jego potrzeb. Zadowolenie klientów to “piękne drzewo”. Potrzeby klienta były stawiane ponad wszystkimi innymi kwestiami. Zaspokajając potrzeby klienta sprawia się, że drzewo rośnie. Najważniejszy jest klient i to on był najważniejszym priorytetem.
Wartości stały się źródłem z którego wszyscy współpracownicy mogli czerpać wskazówki. W wartościach można odnaleźć podpowiedzi na temat sposobu w jaki powinniśmy działać w dowolnej sytuacji. Wartości pokazują jacy powinniśmy być.
2. ZASADY
“Zasady definiują to w jaki sposób powinniśmy podejmować decyzję i ustanawiać priorytety. Just in time i Jidoka definiują kierunek w którym nasze działania powinny się rozwijać. W kierunku Pięknego Drzewa”
Zasady: definiują w jaki sposób firma powinna myśleć
Pytania dzięki którym “drzewo” staje się coraz piękniejsze.
Przykład z Toyota:
Zadając te pytania każdego dnia zaczęły powstawać zasady podejmowania decyzji. Zasady wskazują co powinno traktować się priorytetowo i jak to robić. Zasady powstały w oparciu i w zgodzie z WARTOŚCIAMI.
ZASADA – Just in time
Przykład:
Mecz piłkarski. Przepływ występuje gdy zespół przekazuję piłkę z jednego końca boiska na drugi, aby ostatecznie umieścić ją w bramce przeciwnika. Piłka cały czas przemieszcza się, wszyscy gracze pomagają znaleźć doskonały tor ruchu dla piłki. Piłka “przepływa” przez boisko i trafia do bramki. Zdobycie bramki to dostarczenie dokładnie tego co oczekuje klient (kiedy on tego oczekuje, czego oczekuje, ilości jakiej oczekuje). Obsługa klienta jest jak zdobywanie bramek.
ZASADA – JIDOKA
Przykład z Mecz piłkarski.
WARUNKI:
BŁĘDNE WARUNKI: “Dobra taktyka gry” “Siła i prędkość” “Gra zespołowa i umiejętne podania”
Każdy gracz widzi, słyszy i jest świadomy co się dzieję przez cały czas. Dzięki temu zespół może wspólnie zdobyć bramkę. Jeśli któryś z piłkarz popełni błąd, bądź jeśli ktoś strzeli gola sędzia zagwiżdże w swój gwizdek – nastąpi przerwa w grze.
Dzisiejsze organizacje przypominają boisko piłkarskie pokryte setkami niewielkich namiotów – w których gracze grają wieloma piłkami. Gracze są wynagradzani za kopnięcie piłki tyle razy ile potrafią i wydaje im się, że zdobywają bramkę z chwilą kiedy wykopią piłkę poza swój namiot. Grają w różnym czasie, ledwo znając imiona pozostałych graczy. Nikt nie widzi obrazu całości. Nikt nie słyszy gwizdka.
3. METODY
później
“Metody definiują to w jaki sposób powinniśmy wykonywać różne działania. Metody są silnikiem, który popycha nas we właściwym kierunku”
METODY: definiują w jaki sposób firma powinna działać
METODA składa się z: działań (tego co robimy) i narzędzi (tego co posiadamy)
Dzięki METODOM wdrażana jest ZASADA JIDOKA:
4. NARZĘDZIA I DZIAŁANIA
“Narzędzia są tym, co musimy -mieć- a działania są tym, co musimy -robić- by realizować konkretną metodę.
NARZĘDZIA: definiują co organizacja powinna posiadać
Przykład:
“W celu zastosowania metody standaryzacji zostaje opracowany szablon A4 – który jest podzielony na szereg pól. Jest on używany do dokumentowania standardu. Szablon jest narzędziem jakie jest nam potrzebne do standaryzacji. Konieczne jest również zdefiniowanie sekwencji działań, które musi wykonać pracownik, aby wypełnić szablon.”
—
“Wszystko jest powiązane w jeden system, który w sposób ciągły, małymi krokami przemienia nasz biznes w Piękne Drzewo”
LEAN MANAGEMENT
to STRATEGIA OPERACYJNA która umożliwia osiągnięcie celów
to nie: WARTOŚCI, ZASADY, METODY, NARZĘDZIA, (które są środkami służącymi do realizacji tej strategii)
Aby zastosowane środki mogły zrealizować strategię operacyjną lean, intencją musi być eliminacja, redukcja i zarządzanie zmiennością, przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności przepływu; to warunek.